
Indeks przejrzystości mody to przegląd największych światowych marek odzieżowych i sprzedawców detalicznych, uszeregowanych według stopnia ujawniania informacji na temat ich polityki społecznej i środowiskowej, praktyk oraz wpływu na środowisko.
Jaki jest cel tego wskaźnika?
Indeks jest narzędziem motywującym i naciskającym na największe marki, aby były bardziej przejrzyste, oraz zachęcającym je do ujawniania większej ilości informacji na temat ich polityki, praktyk i łańcucha dostaw.
W przejrzystości nie chodzi o to, która marka robi to najlepiej, ale o to, kto ujawnia najwięcej informacji. Przejrzystość nie jest równoznaczna z trwałością. Marki mogą ujawniać wiele informacji na temat swojej polityki i praktyk, ale nie oznacza to, że działają w sposób zrównoważony czy etyczny.
Dlaczego przejrzystość ma znaczenie?
Brak przejrzystości kosztuje życia. Kiedy osiem lat temu zawaliła się fabryka Rana Plaza w Bangladeszu, zabijając i raniąc tysiące pracowników przemysłu odzieżowego, ludzie musieli przekopywać się przez gruzy w poszukiwaniu metek, aby dowiedzieć się, które marki produkują tam ubrania. Firmy nie mogą upewnić się, że prawa człowieka są przestrzegane, warunki pracy odpowiednie, a środowisko chronione, nie wiedząc, gdzie powstają ich produkty.
Dlatego właśnie przejrzystość jest niezbędna. Jest to pierwszy krok w rozliczaniu marek z praw człowieka i wpływu ich praktyk na środowisko.
Przejrzystość to coś więcej niż tylko dzielenie się dobrą pracą, którą wykonują marki. Zbyt często widzimy, jak marki chwalą się swoimi wartościami biznesowymi i pozytywnym postępem, nie dzieląc się zbytnio tym, co idzie nie tak, systemowymi wyzwaniami, z którymi się borykają, ani rzeczywistymi, uczciwymi rezultatami swoich wysiłków na rzecz ochrony praw człowieka i środowiska.
Jak obliczamy Indeks Przejrzystości Mody?
Indeks Przejrzystości Mody 2020 analizuje i klasyfikuje 250 największych światowych marek odzieżowych i detalicznych pod względem ilości informacji, jakie ujawniają na temat swoich dostawców, polityki i praktyk w łańcuchu dostaw oraz wpływu na społeczeństwo i środowisko.
Indeks Przejrzystości Mody składa się z 220 wskaźników obejmujących szeroki zakres tematów społecznych i środowiskowych, takich jak dobrostan zwierząt, bioróżnorodność, chemikalia, klimat, należyta staranność, praca przymusowa, wolność zrzeszania się, równość płci, płace wystarczające na życie, praktyki zakupowe, ujawnianie informacji o dostawcach, odpady i recykling, warunki pracy i inne.
Jakie są wady tego wskaźnika?
Nie są oceniane etyczne czy zrównoważone działania marek, ale raczej to, ile informacji ujawniają publicznie na temat swoich polityk, praktyk i wpływu na prawa człowieka i środowisko.

Średni wynik dla wszystkich 250 marek i sprzedawców detalicznych wynosi 23% na 250 możliwych punktów, co pokazuje, że największe światowe marki mają jeszcze wiele do zrobienia w kwestii przejrzystości.
H&M jest w tym roku najlepiej ocenianą marką (73%), następnie C&A (70%), Adidas i Reebok (69%), Esprit (64%) oraz Marks & Spencer i Patagonia (60%). Gucci jest najwyżej punktowaną marką luksusową na poziomie 48%.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnym raportem, aby dokładniej przeanalizować wyniki za rok 2020.
Link do raportu: https://issuu.com/fashionrevolution/docs/fr_fashiontransparencyindex2020?fr=sNmI5NzYxMDk0OA